Egyén és közösség meghatározása a fiatalok életében — Fórum A Hullámról nem csak tanároknak

A Hevesi Sándor Színházban nemrég a Kövek című darab kapcsán érdekes diskurzus indult el, amely folyamán a színház feladatát és az ifjúság nevelésében betöltött szerepét vitatták meg a teátrum alkotói a helyi pedagógusokkal.4658

Mondhatni ennek második állomásához érkeztünk múlt hét szerdán A hullám című előadás kapcsán a színház próbatermében. A darab ugyanis szintén a fiatalok számára különösen izgalmas kérdéseket feszeget: a közösség és egyén meghatározásának, illetve a demokrácia, autokrácia és anarchia mibenlétének kérdését.

Ezeket a témákat hangsúlyozta a darab rendezője és mozgástervezője, Vidovszky György, Sztarenki Pál, a színház művészeti vezetője és a darab egyik főszereplője és Madák Zsuzsanna dramaturg, a Tantermi Deszka program vezetője is. A három művész támpontokat nyújtott a tanároknak ahhoz, hogyan tudják diákjaikkal az előadás által felvetett társadalmi kérdéseket feldolgozni. Miután egy szituációs játék kapcsán már előtérbe került a programon a csoport és kirekesztettség mibenléte, felmerült a kérdés: mi is kell ahhoz, hogy egy csoport közösségé váljon?

- Közös cél – vetette fel az egyik tanerő, mire egy másik válaszadó már az egységes szimbólumot is felhozta.

- Nyitottság – hangzott harmadikként, s persze a közös élmények, értékrend és érdeklődés is felmerült, mint a közösséget összetartó erő.

Vidovszky György A hullám rendezője kiemelte a feldolgozó foglalkozások szerepét is. Mint mondta, egy jó színházi előadás után a felnőttek is szívesen beszélgetnek a látottakról, így a fiataloknak is segíthet egy feldolgozó program, vagy egy erre szánt tanóra. Annál is inkább, hiszen mint az egyik gimnáziumi magyartanár beszámolt róla, tőle már előzetesen kérdezték diákjai, hogy A hullám a könyvre hajaz-e inkább, vagy az abból készült filmre. A tanárok a programon még részleteket tekinthettek meg a darabból, útravalóul pedig egy vaskos csomagot is magukkal vihettek, amely segédleteket tartalmazott az előadás előtti felkészítő, illetve feldolgozó foglalkozásokhoz.

Kiss Gyöngyvér

2015. november 20.

Zalaegerszegi 7 Nap