Etikai irányregényből - Az ötödik pecsét című drámát mutatja be a Hevesi-színház

Csiszár Imre Jászai-díjas, Érdemes és Kiváló Művész vendégrendező állítja színre Sánta Ferenc Az ötödik pecsét című regényéből Hamvai Kornél által készített átiratot a Hevesi Sándor Színházban.

otok 

- Az ötödik pecsét nehéz háborús időt idéz, amikor a főhős furcsa paradoxont rejtő kérdést tár elő: elnyomottnak, vagy elnyomónak születnénk újjá, ha tehetnék, annak minden ódiumával - magyarázta a darab etikai dilemmáját a rendező.
Sánta Ferenc prózanyelve maga a csoda, a precízen megkomponált varázslat. Erdély öröksége... - írta róla egyik méltatója, amikor halálakor, 2008-ban irodalmi konferenciát rendeztek a 80 évesen elhunyt Kossuth-díjas író tiszteletére. Ő maga többször hangoztatta, írásaival a legveszedelmesebb emberi butaság, a fanatizmus ellen akar tenni. (Az erdélyi származású Sánta 1954-ben robbant be az irodalomba a Sokan voltunk című torokszorító történetével, amit Szabó Pál a legjobb Móricz-írásokkal egyenrangúnak nevezett.)
- Mindezzel együtt nem könnyű színpadon megvalósítani, hiszen statikus szerkezetű, mégis örültem, amikor a zalaegerszegi színház felkért Az ötödik pecsét megrendezésére, hiszen az egyik kedves szerzőmről van szó - mondta a kedd esti próba szünetében Csiszár Imre.
A színlap ekképp foglalja össze a cselekmény lényegét: 1944, Budapest, a nyilasterror idején. Egy kiskocsmában a törzsvendégek (egy könyvügynök, egy órás és egy asztalos) és a kocsmáros összegyűlnek. Isznak és beszélgetnek. Abban bíznak, hogy észrevétlenül átvészelhetik a háborút. A filozofálás közepette beleütköznek egy kérdésbe, amely egész éjszaka nem hagyja őket nyugodni: Tomoceuszkakatiti vagy Gyugyu?
- Ebben a darabban is ugyanaz izgatja, mint a tavaly megrendezett A szecsuáni jólélekben?
- Valóban érdekes áthallások fedezhetők fel, például ott van a Balogh Tamás által játszott figura kérdése, miszerint miért kell rossz embernek lennünk, ha meg akarunk élni? A szecsuáni békeidőben játszódik a társadalmi lét megosztottságát mutatja, bűnöket kell elkövetni, hogy jók maradhassunk. Az ötödik pecsét nehéz háborús időt idéz, amikor a főhős furcsa paradoxont rejtő kérdést tár elő: elnyomottnak, vagy elnyomónak születnénk újjá, ha tehetnék, annak minden ódiumával - magyarázta a darab etikai dilemmáját a rendező.
- Ki akarna elnyomó lenni, ép erkölcsi érzékkel!? De elnyomottként meg szegényen szenved... Tehát bizonyos korokban csak az elnyomók élnek jól... Ezzel a példázattal foglalkoznak a kocsmában beszélgetők.
A darab végén túlélési kényszerhelyzetbe kerülnek, amiből csak akkor tudnának szabadulni, ha olyasmit tennének, ami ellenkezik a morális tartásukkal. A magánéleti hibáikba bezárkózó gyarló kisemberek ezen a ponton hősök lesznek. Egyikük kivételével, akinek több mint nyomós oka van arra, hogy meggyőződése ellenében cselekedjen.
A filmszerű jelenetváltásokban, erős drámai hatásokkal gazdag, 14 éven felülieknek javasolt darabban Farkas Ignác, Bellus Attila, Balogh Tamás, Kiss Ernő, Szakály Aurél, Sztarenki Pál, Kovács Olga, Ecsedi Erzsébet, Kováts Dóra, Baj László, Barsi Márton, Hertelendy Attila, Andics Tibor, Bálint Péter és Wellmann György alakítja a szerepeket. Csiszár Imre pedig - mint díszlettervező is - megmutatja és feloldja a rettenetet.

Arany Horváth Zsuzsa

2016. december 8.

Zalai Hírlap