Shakespeare is volt kortárs

Krusovszky Dénes Az üveganya című drámájával mutatkozott be a Vidéki Színházak Fesztiválján a zalaegerszegi társulat. A fővárosi ősbemutatónak számító előadás előtt Sztarenki Pál, a Hevesi Sándor Színház művészeti vezetője, a darab rendezője volt a Kultúra.hu pódium vendége.sztarenki_1_4_small_250x250

– Krusovszky Dénes első színdarabja a Magyar Rádió drámapályázatán tűnt fel 2010-ben. Hogyan került először éppen Zalaegerszegre?

Madák Zsuzsanna, színházunk dramaturgja mutatta meg nekem a szöveget, ami azonnal megfogott, és lecsaptam rá. Rádiójáték már készült belőle, illetve egy felolvasó színházi előadást is csináltak előttünk Az üveganyából, de az első igazi bemutatója nálunk volt tavasszal. Pesten pedig a Vidéki Színházak Fesztiválján van az ősbemutatója.

– A Hevesi Sándor Színház repertoárját nézegetve úgy tűnik, bevett dolog a kortárs darabok bemutatása. Hogy fogadja ezeket a közönség?

– Amikor Besenczi Árpáddal Zalaegerszegre szerződtünk, akkor azt vállaltuk, hogy minden évadban bemutatunk legalább egy kortárs darabot, és ehhez 2010 óta tartjuk is magunkat. Tavaly ráadásul nemcsak Az üveganyát, de Spiró György Prah című darabját is színpadra állítottuk egy különleges helyszínen, egy lakás konyhájában. Idén pedig a zalai kötődésű Szálinger Balázs Köztársaság című drámáját tűzzük műsorra, amelyet a tavalyi év legjobb drámájának választottak, és a magyarországi színházak közül mi mutatjuk be először. De ebben nincs semmi különleges, hiszen Shakespeare is kortársnak számított a maga korában. A színháznak az a dolga, hogy a mai korról szóljon, és hogy milyen darabbal teszi ezt, az majdnem mindegy.

– Az üveganyának nemcsak rendezője, de egyben a játéktér kialakítója és a darab zenei szerkesztője is. Miért?

– A játéktér kialakítása nem volt egy hatalmas feladat, hiszen Krusovszky Dénes nagyon pontos utasításokat ír erre vonatkozóan is. A színpadkép egy hatalmas fehér fal előtt legyen, amelyen kell egy ajtónak is lennie. A zenével viszont mindig úgy vagyok, hogy ha elkezdek egy darabot rendezni, akkor először a zenét kezdem hozzá hallani. Most is ez történt.

– Mennyire maradt hű az eredeti szöveghez, vagy itt-ott belenyúltak, húzták, átírták?

Az üveganya azon kevés kortárs drámák egyike, ami tökéletesen lett megírva. Szinte hozzá sem kellett nyúlni. Nemcsak a szövegek, a karakterek, de a játékra vonatkozó utasítások is nagyon pontosak benne.

– Az sem okozott gondot, hogy a darab történésének idején, a rendszerváltáskor Ön már végzett színész volt, a szerző viszont talán általános iskolás. Két generáció.

– A generációs különbség abszolút nem számított, nagyon jól tudtunk együtt dolgozni. A rendszerváltásnak pedig nincs olyan nagy jelentősége a darabban. Valóban akkor játszódik, a főhős abban az időben követ el egy olyan hibát, ami miatt börtönbe kerül, és ettől megváltozik az egész élete. Ennél azonban sokkal hangsúlyosabbak az emberi viszonyok, illetve a halál, az elhunyt szerettünk elengedésének kérdése.

B. ZS.

Kultúra.hu

2013.09.08