SÉTA - Diszkószínház bárpulttal és kebabbal
Gianina Carbunariu Kebab című művét rendhagyó helyszínen, a Scala Music Clubban játssza a Hevesi Sándor Színház. A kortárs darab előadásában fiatalokról, külföldről, szerencsepróbálásról, züllésről és prostitúcióról.
A Kebabnak tagadhatatlanul jól állt a gyárszerű diszkókörnyezet. A színészek már a helyfoglaláskor szerepben és karnyújtásnyira vártak a teremben - ez a fajta közelség, az elidegenítés (hiszen mégiscsak színházat nézünk színházon kívül) és ugyanakkor bevonás Gianina CÓrbunariu darabjának egyik erőssége.
A történet - ami kifejezetten aktuális - három romániai fiatal írországi „karriercsinálását” követi végig: a kezdeti reményekkel, álmokkal és lelkesedéssel, ami csakhamar átfordul a szomorú és rideg valóság belátásából fakadó közönybe, bizonytalanságba és vergődésbe. De bármi is történjen Írországban: hazamenni ciki. Összeszorított fogakkal is tűrni kell a helyzetet, mi több: meg kell tanulni élvezni azt. A jelen helyzetből külföldre menekülni vágyó fiatalságnak a Kebab nyersessége (mert nem feltétlenül történik minden bántalmazás a színpadon kívül) mindenképp szemfelnyitó lehet; viszont ez korántsem jelenti azt, hogy a felnőtt közönségnek ne üzenne semmit.
Muszáj megemlítenem, hogy a színészek kifejezetten jók; a Bogdant játszó Barsi Márton egyetemista és a Voicut alakító Mihály Péter ír angolját külön jó volt hallgatni. Kiemelkedő volt közülük is Madák Zsuzsanna az általa életre keltett tizennégy éves táncosként szerencsét próbáló MÓdÓlinával, akit a kinti férfiak már az egzotikus Mady- Babyként ismertek. Velük forr ki a Kebabban rejlő nyomasztó hangulat - mert az: nem hagy hátradőlni, nem ad igazi feloldást.
A zalaegerszegi Hevesi Sándor Színház a darabot a következő évadban is játssza, aki nem látta, még nem késett le!
Gelencsér Milán, Zrínyi Miklós Gimnázium
2013. április 25.