Tánczos Adrienn arcai

Törékeny és gyönyörű. Kékeszöld szeme mélységében szinte elveszik az ember. Mosolya olykor nagyon távolról érkezik. Tánczos Adrienn, a Hevesi Sándor Színház színművésze ősztől már nem nekünk játszik. Húsz év után.Tánczos Adrienn

Mindenképpen meglepetés a színésznő döntése, hiszen itt érett művésszé, stúdiós ifjú lányból főszerepeket játszó stabil tagjává a társulatának. Három, illetve négy, úgymond direktori kurzus is számított rá: Ruszt Józseffel közös munkában nem, de még találkozhatott a "klubakadémián". (A művészek számára sokszor felért egy színi egyetemmel, ha hallgathatták az "öreget" a próbák vagy darabok után a klubban.) Halasi Imre igazgatósága alatt lettek a kis szerepekből nagyobbak, majd a Stefán Gábor-Bereményi Géza-Bagó Bertalan hármas érlelte drámai vénájú hősnővé, s a jelenlegi, Besenczi Árpád-Sztarenki Pál vezetés is számos főszereppel kínálta meg. (Jó szívvel említette Merő Bélát, aki a nyári színházi előadásokban számított rá.)

- Nekem mindent ez a színház adott, de most váltásra van szükségem - szögezte le Adrienn, amikor értetlenségemnek adtam hangot. Persze a krónikás, sokéves színházlátogatói múlttal, úgy érzi, a Hevesi Sándor Színház mintha hagyományosan tékozlóan bánna színésznőivel. Néha a legjobbakat engedi el.

- Én nagyon szívesen visszajövök, ha hívnak, ha rám gondolnak, nekem ez a színház mindig otthonom lesz, de most valami lezárult. Az életemmel is van dolgom. Az ingázást szeretném abbahagyni, szeretnék a családra, a szerelmemre több időt szánni. S talán az engem megtaláló másfajta feladatokra.

Akik ismerik és szeretik, tudják, hogy Adrienn a Zalaegerszegtől néhány éve megvált Szegezdi Róberttel alkot egy párt. Természetesen a színház hozta őket össze, méghozzá a Régimódi történet című Szabó Magda darab. Nem is gondolnák, az írófejedelemnő milyen fontos szerepet játszik Adrienn életében.

Először is mindketten debreceniek. Másodszor amúgy közgazdász anyukája Szabó Magda regényeit adta a kezébe kamaszként. Harmadszor Adrienn az említett életrajzi ihletésű darabban Jablonczay Lenkét, azaz az írónő édesanyját játszotta.

- Itt volt a próbákon, a premieren. A végén megköszönte. Azt mondta, tudod, pont ilyen volt az én anyám. Ennél nagyobb elismerésre nem is vágyom - emlékezett a hajdani találkozásra.

A színészettel egyébként inkább a filmek miatt jegyezte el magát.

- Kicsi gyerekként faltam a fekete-fehér magyar filmeket, állítólag négyévesen kijelentettem, hogy színésznő leszek. Legyintettek a szüleim, de én úgy maradtam. Egyébként a vezérőrnagyként nyugdíjba vonult édesapám valamikor játszott a miskolci amatőr társulatban. Mindig eljöttek, megnéztek minden darabban, szurkoltak értem, de apu olykor kritikát is mondott - mosolygott a limonádéspohár felett a beszélgetésünknek keretet adó cukrászdában.

A katonatiszt apa miatt körbeköltözték az országot, őt már Tatán találjuk az érettségi idején. (Még Moszkvában is éltek két évet, nem véletlenül szereti annyira az orosz irodalmat. Csehov a kedvence, naná, A három nővérből Irinát már eljátszotta.)

- A főiskolára nem vettek fel, de hallottam, hogy Zalaegerszegen jó stúdió van, hát eljöttem.

Itt jön a képbe Ruszt. Még Tatán látta a Független Színpadot, rabul ejtette, közben a Ki mit tud?-on találkozott egerszegiekkel, nevezetesen Kiss Ernővel, összeállt a kép. Ide akar jönni. És maradni. És felnevelődni.

Rengeteget olvas gyerekkora óta, a regényeken keresztül sok mindenféle hivatásba beleélte magát.

- De színészként annyi minden lehetek. Tudom, hogy közhelynek hangzik, de hát így van.

Szorgalmasan végigjárta a képletes szamárlétrát, közben igyekezett a lehető legtöbbet tanulni. Nehezen viseli a stresszhelyzeteket, a színpadon azonban elmúlik.

- Bár utálom az első mondatokat, ha azon túlvagyunk, sínen vagyok. Elvégre azért készülünk heteken át, hogy végre megmutassuk, mit tudunk, mit akarunk elmondani a közönségnek - mondta, elárulván azt is, hogy a premier napján takarítással vezeti le a feszültséget. A szöveggel sosincs baj, könnyen a fejébe megy, már a rendelkező próbán szövegkönyv nélkül áll a rendezők rendelkezésére. A példány csak zavarná a partnerekkel való kapcsolatkialakításban. (A tanulási folyamatban egyébként a kiskutyája a partnere, aki megértően várja, amíg Adrienn kiénekli, kibeszéli, kitáncolja magát a tükör előtt, csak azután jelentkezik egy kis babusgatásra.)

- Úgy érzem, a mesterséggel kapcsolatban mindent megkaptam, sok jó rendezővel dolgozhattam, hatvannál több darabban szerepeltem. Legfeljebb a pesti kapcsolatrendszer maradt ki.

Majd most, hiszen ebben az évadban a Rózsahegyi Szalonban már játszott a fővárosban, többek között az Odaadó hívetek, Surik című Ulickaja-darabban. Méghozzá tisztes kritikával.

Amikor azt kérdeztem, ki volt rá még nagy hatással, egy kőszegi nyári munkát idézett: Molnár Piroskát, Pogány Juditot. Kell, hogy másfajta hatások, impulzusok is érjék a színészt, mondta. Erre készül, erre számít most is, amikor kicsit a sötétbe ugrik. Még messze nincs negyven, de a lányszerepekből lassan kinő, viszont alkata miatt a nagyasszonyos figurák még nem állnának jól neki. Ezen a ponton szóba kerül Ibsen Hedda Gablerje. Véletlenül értesülve vagyok ugyanis, hogy ezt a különleges szerepet szánták volna neki. Talán tényleg nincs lezárva semmi...

Tánczos Adrienn olyan érzékeny színésznő, akinek a magánéletére visszahat a szerep, amit épp formál, s fordítva is igaz ez. A nehéz sorsú figurák megviselik, az azonosulás maximális foka miatt. Ugyanakkor nagyon szereti a vidám, derűs, levegős alakokat, noha maga is csodálkozik, ha meg tudja nevettetni a nézőket. Mert az nem is olyan könnyű.

És most a neheze. Néhány éve ijesztő hírek érkeztek a színészről. Beteg, nagyon beteg, lehetett hallani.

- Végül mégsem agydaganat volt, pedig először erre gyanakodtak - válaszolt kendőzetlenül kérdésemre. - Ami kiderült, az sem sokkal vidítóbb. Sclerosis multiplex. De szerencsére kordában lehet tartani, noha gyógyítani nem tudják. Nehéz pillanatokat szerez az embernek, megkérdezik, fázom-e, amikor épp remegek. Szeretném kitolni a dolgokat, amennyire lehet, nem félek, inkább sok mindent akarok még át- és megélni.

Például a gyermekvállalást sem zárja ki.

Megtanult meditálni, találkozott buddhista szerzetessel. A szembenézés erejét mutatja, hogy elment az egerszegi sm-klubba, fellépett, elmondta, érti a problémájukat. Kutatta az okokat, miért találta meg a betegség. Nincs egyetlen válasz.

Az itteni embereket kedveli, a tájat imádja, sokat járja az erdőket, a vizeket. Van egy kis telkük kilátóval Nemesapátiban, amitől nem szeretne megválni, még akkor se, ha végleg elszólítja a hivatás.

 

Máris gazdag az életműve

Tánczos Adrienn 1993-tól volt a zalaegerszegi társulat tagja, 2002-től rendelkezik a színművész besorolással. Debrecenben született 1975. március utolsó napján. A zenével is közeli kapcsolatot ápol, gyerekkori zeneiskolai tanulmányai alatt klarinétozott, majd különböző (jazz, rock, blues, funky-soul) énekkarokban énekesnőként működött közre.. Érettségi után azonnal a zalai színházba került, stúdiósként.  Itteni tanárai többek között: Farkas Ignác, Verebes István, Bereményi Géza, általuk rendezett darabokban vizsgázott.

Játszott a 2001-es Hídember című filmben, 2004-ben a Sorstalanságban, Koltai Lajos rendezői keze alatt. 2005-ben a Romokon emelkedő ragyogás című, Merő Béla rendezte Zalán Tibor-darabban láthattuk, majd egy év múlva az Ajtóban Sutuként.

Társulata szinte minden díját elnyerte: 2001: Máriáss-díj az Elisabeth Proctor alakításért és  Forgács-gyűrű, 2010-ben Ruszt-díj.

A teljesség igénye nélkül néhány fontosabb az itt játszott szerepeiből: Marty  (Grease), Majom (A dzsungel könyve), Ördög (A vörös malom), Nickie (Sweet Charity), Cejtel (Hegedűs a háztetőn), Elisabeth Proctor (A salemi boszorkányok), Colette (Fekete Péter), Félőlény (A félőlény), Terka (Hippolyt, a lakáj), Sorel Ágnes (Az orleans-i szűz), Goneril (Lear király), Keczeli Ilona (Üvegcipő), Donna Elvira (Don Juan), Jablonczay Lenke (Régimódi történet), Sutu (Az ajtó), Suhanc (Valahol Európában).

A  Koldusoperában Peachumné, a Chicagóban Welma Kelly, a Boldogtalanokban Gyarmaky Róza, a János vitézben a Mostoha, A Pál utcai fiúkban az Anya, a Cseresznyéskertben Andrejevna, a Portugálban az Asszony szerepét játszotta.

Arany Horváth Zsuzsa

 2013. június 01.

Zalai Hírlap online