Agatha Christie világhírű krimije a Hevesi Sándor Színház színpadán

Decens környezet, választékos villaberendezés, jellegzetes tengerparti zajok szüremkednek be az erkély felől. Írógép kopogása hallatszik. Jellegzetes női hang vázolja fel az alaphelyzetet.

10kicsi 

Ennyi persze majdnem elég a klasszikus, nett krimifelütéshez. Itt Zalaegerszegen a Hevesi Sándor Színházban azonban a helyzet rögzítéséhez amolyan plusz ötletként a szorgalmas és hűséges nézők számára ismerős hanggal hangszerelik a figyelmünket: a világhírű krimi, Agatha Christie (Tíz kicsi néger helyett ) "És már senki sem" címmel játszott művének sorait Egervári Klára olvassa. A hangszórókból halljuk, amit látunk: hogy néz ki a jövendő gyilkosságok terepe, ki jön, ki megy, ki hogyan néz ki. (Utóbbi leírások ugyan nem mindig fedik a belépők karakterét, de nem is ez a cél.)

Mi lehet a cél egy ismert krimi színházi műsorra tűzésével? A ráismeréssel segített, a hajdani olvasmány- és filmélményekből felidézett izgalmak újrateremtése? Vagy bizalom aziránt, hogy hiába klasszikus, mégsem emlékszünk pontosan, de a sztori itt-ott homályosan feldereng, ez a belső kutatás pedig többletfeszültséget ígér? Vagy az, hogy az ifjabb nemzedékek most találkoznak először a krimiirodalom legválasztékosabb sorozatgyilkosságával?

Jómagam másra szavaznék. Arra, hogy a bűnügyi tragikomédia szerepei jól kioszthatók a zalaegerszegi társulatban, alakításuk pedig egyenként és együtt is méltó kihívást jelentenek kedvenc színészeink számára. Sztarenki Pál művészeti vezető rendezésében visszafogott alakítások árnyalt eszköztárával, ám a verbális elegancia teljes fegyverzetével találkozhatunk, ahogy azt az angolszász krimiktől el is várjuk. A körmönfont fogalmazások, udvariassági gesztusok mögött mindig érdemes sejtenünk valami súlyos ármányt, hátha még levél is érkezik V. A. Lucky aláírással! (VALAKI.)

A szünetbeli beszélgetéseket kihallgatva (ráragad az emberre a nyomozhatnék...) tanúsíthatom, mindenki gyanús volt, ami azt jelenti, az összes figura elhitette magáról, akár ő is lehetne az a valaki. A közönség latolgatta, vajon az a figura lesz-e a gyilkos, aki bemutatkozván nyomatékosan hamis nevet mondott (Farkas Ignác), vagy tán az, aki még egyszer sem öltözött át (Besenczi Árpád), vagy épp a törékeny, de határozottan bátor ifjú titkárnő (Kováts Dóra), esetleg a feltűnően absztinensnek mutatkozó volt sebész (Szakály Aurél), illetve a vallási szigor szikár vénkisasszonya (Ecsedi Erzsébet), vagy inkább a gyanúsan zavart tábornok (Balogh Tamás). A korai vég miatt kevesebb esélyt kap a folyton háborgó szobaasszony (Pap Lujza), a furcsán készséges inas (Andics Tibor) és a nyegle aranyifjú (Barsi Márton). A legtöbb tippet a nagyhangú, korábbi bűneit készséggel vállaló kalandor kapja (Urházy Gábor László), hiszen majdnem végig bírja és rengeteget beszél. Persze a sok diskurzusból kiderül, senki nem ártatlan, mindenki megérdemelné a büntetést.

Ha a nézők közül valaki (nem az a VALAKI!) mégis emlékezett volna az eredeti sztorira, láthatta, egy kis csavart az egerszegi társulat is becsempészett a végkifejletbe, ám alapvetően szépen követte a díszletfalon kőbe vésve olvasható klasszikus versike nyomvonalát. Hogy a váratlan happy end használ-e a jellegzetesen hűvös bűnügyi történet interpretálásának, annak eldöntése ízlés kérdése, a fősodor hangvételéből nem lóg ki annyira, hogy a kegyetlen szerző, a krimi koronázatlan királynője esetleg megorrolhatna rá, ha látná. (Remélem, most felcsigáztam az olvasókat annyira, hogy vállalják az alapvetően szórakoztató esti kikapcsolódást a Hevesi Sándor Színházba látogatva.)

Az egyetlen helyszínen játszódó darab látványára is érdemes emlékezni, a bal oldali könyvespolcot külön ajánlom a figyelemre (díszlet: Szlávik István); nemkülönben a pazar ruhákra (jelmez: Cselényi Nóra). Közben vigyázzanak magukra, őrizetlenül hagyott pohárból ne igyanak, ingó kődíszek alá ne álljanak. Előbb-utóbb minden szobor ledől.

Arany Horváth Zsuzsa

2017. április 20.

Zalai Hírlap