"Mindenki ezen dolgozik, aki nálam tanult, és az is, aki nem"
Beszélgetés Vincze Tünde artista művésszel, a Magyar Légtornász Egyesület elnökével.
Ötéves korodban kezdtél el szertornázni, majd többéves versenyzés után az Állami Artistaképző Intézetben tanultál. Miért választottad gyerekként a cirkusz világát?
- Mindig is elbűvölt a cirkusz. Egy barátnőm jelentkezett az Állami Artistaképző Intézetbe, és nem akart egyedül menni a felvételire, ezért elmenetem vele, és felvettek. Anyukám a felvételi után azt mondta, hogy a tornát 18-20 évesen abba kell hagyni, ezt a szakmát pedig akkor lehet csak igazán elkezdeni. Úgy döntöttem akkor, hogy ezt szeretném egy életen át csinálni.
Ezek szerint a szüleid támogattak.
- Igen.
Ők is szakmaibeliek?
- Nem. Én vagyok a fekete bárány.
Magyarországon elsőként kezdtél el foglalkozni tissue produkciókkal. Hogy ismerted meg a légiakrobatika e speciális műfaját?
- Külföldön dolgoztam, egy orosz kollégám, aki a Cirque du Soleil artistája volt, akkor kezdett el a tissue-val foglalkozni, ő vezetett be függönyakrobatika rejtelmeibe. Én előtte luftbalettet csináltam, ami hasonló, csak ez esetben kötélen történik a produkció. A tissue-t nagyon megszerettem, és mikor hazajöttem, elsőként kezdtem el e műfajt itthon tanítani.
Mit kell tudni magáról a tissue-ról?
- Ez egy függönyszerű bársony anyag, amit igazából én kísérleteztem ki. Az eredeti tissue nylonszerű anyagból készült, ami nem volt túl praktikus, mert csúszott, és a levegő páratartalmától függően különböző módon viselkedett. Pár év kísérletezés után rátaláltam erre a bársonyszerű anyagra, amely nagyon bevált. Véleményem szerint ezen lehet a legjobban dolgozni.
Mások is átvették?
- Igen. Kipróbálták az anyagot, és elterjedt. Most már mindenki ezen dolgozik, aki nálam tanult, és az is, aki nem.
Színházi előadásokban is alkalmaznak tissue mutatványokat? Miért népszerű a tissue a színházban?
- Mert maga az anyag is látványos, és egyfajta díszletként is funkcionál. Ilyen értelemben közelebb áll a színházhoz, mint bármilyen más artista eszköz. A mutatványok is látványosak, amit a közönség mindig tátott szájjal néz. Ráadásul akár egy színész is el tudja sajátítani a technikát, mint jelen esetben Arabellát játszó színésznő, Magyar Cecília.
Más jellegű mutatványokhoz több idő és gyakorlás kell?
- Igen, a tissue technikai alapja lényegesen egyszerűbb, mint egy egyensúlyozó számé. Élhetek más példával is: egy tripla szaltót nem lehet megtanulni egy hónap alatt.
A Kisfiú meg az oroszlánok című meseelőadásban nagyon fontos szerepet kap a „selyem csoda”. Nemcsak Magyar Cecíliának, hanem a gyerekszereplőknek is meg kellett tanulniuk a mutatványokat. Könnyen el tudták sajátítani? Hogyan készültök az előadásra?
- Először mindenki megijedt, hogy hogyan fognak az anyagra felmászni. Az első pár próba azzal telt, hogy megtanultak felmászni, és utána a technikai részét próbáltam átadni nekik. Valakinek könnyebben megy, valakinek több gyakorlás kell, de azt hiszem, hogyha elég időt fordítunk rá, ha a próbák mellet erősítenek és alapoznak, akkor úgy gondolom, hogy nagyon jó produkció fog születni.
gyerekszereplők próba közben (fotó: Umberto Pezzetta)
A jövőre vonatkozóan mik a távlati terveid?
- Idén alapítottam egy egyesületet, és szeretném, ha a tissue előbb utóbb egy sportággá nőné ki magát. A cirkusz világában mindig meg fog maradni, de szeretném népszerűsíteni, és próbálom mindenféle korosztálynak megtanítani. Célom egy tissue verseny megrendezése.
gyerekszereplők (fotó: Umberto Pezzetta)
Az interjút készítette: Madák Zsuzsanna
2010. szeptember 11.