Ne légy naiv, kihasználnak!

Az a célunk, hogy fogvatartottakkal foglalkozó, őket segítő szakemberek maguk is kapjanak olyan élményeket, amelyek új szempontokat adnak a munkájukhoz - adott magyarázatot a zártkörű színházi stúdióelőadás közönségösszetételére Fehér Lászlóné népfőiskolai egyesületi titkár.

KAT_3051_190117_4c_1 

Ugyanis a Zalai Népfőiskolai Egyesület pályázata tette lehetővé, hogy a rendészeti szakközépiskolások, a büntetés-végrehajtási intézet, a kórház, az egyesület és a munkaügyi központ munkatársai és más karitatív, civil s társszervek képviselői úgynevezett érzékenyítő, egészségmegőrző és drogprevenciós program keretében együtt tekintsék meg kedden este a Hevesi Sándor Színház Kebab című előadását. A 2012-ben bemutatott háromszereplős darab által felvetett társadalmi helyzet ugyanis a fogvatartottak élethelyzetének megértését, a társadalomba visszavezető folyamat sikerét is szolgálhatja.

Idézzük fel, miről is szól.

Balog József rendező felfogásában Gianina Cărbunariu kortárs romániai írónő az alábbiakat kínálja: „Valaki megígérhette Mădălinának a jobb életet. Mădălina alig múlt tizennégy, hát elhitte. Először a nevét dobta el, most úgy hívják: Mady-Baby. Voicu ígért fűt-fát, hogy Írországban majd gazdagok és híresek lesznek. Történt már ilyen az írekkel is, elmentek hát Amerikába a nagy éhínség elől. Ők hárman pedig Romániából kerekedtek föl. Bogdan is útnak indult, művész szeretett volna lenni. Találkoztak aztán Írországban ők hárman. Három román gyerek, a két srác meg a lány. Olyasféle gyerekek, akik nálunk is élnek.”

A két fiú a dugipénzért egymást is kijátssza, a lányt prostitúcióra kényszerítik, amikor pedig teherbe esik és szeretné megtartani a gyereket, egyszerűen megölik. Majd megnézik a román focimeccset a tévében...

A darab az útkereső, talajt vesztő, kapaszkodók nélküli fiataloknak a külső körülmények és a belső emberi hibák számlájára írható tragédiáját taglalja. Aligha lehetne aktuálisabb történettel érzékenyíteni.

Az előadás után a felnőttek Madák Zsuzsanna dramaturggal beszélték meg a látottakat. (Ő játszotta a lány figuráját a Kebabban.)

- Először dolgoztunk így felnőttekkel, akik ráadásul érintettek is a munkájuk révén a problémakörben - mondta a zalaegerszegi színház tagja. - A korábbi, diákokkal zajló beszélgetések során érezhettük, máshogy élik meg a sztorit aszerint, hogy van-e személyes tapasztalatuk vagy nincs. Az ottani képlet jobbára a belső személyiségjegyekre vezette vissza például a tizennégy éves lány tragédiáját, holott azt gondolnánk, inkább külső körülmények áldozatává válik, mivel naiv, elhiszi az ígéreteket, szeretetéhes, kötődésre vágyik. Érdekesnek találom, hogy most a felnőtt csoport is efelé billent, úgy érezték, a kislány korábbi érzelmi válságai okolhatók a történtekért. A vitaszínházi feldolgozási metódus számunkra is izgalmas eredményt hozott. Ebben a formában állítások mellett kell a látott történet mentén állást foglalni, mégis nyitva hagyjuk a dilemmákat, remélve, hogy továbbrezeg a résztvevőkben mindaz, amit megbeszélünk.

A csoport emellett hamar eljutott a jogos kérdéshez: hol van az a szülőkből, iskolából, környezetből, társadalomból álló háló, amely véd, figyelmeztet, tanít, megóv. A hallgató elgondolkodhat, valóban odafigyelünk-e a gyerekeinkre? Látókörünkben vannak-e azok, akik legjobban rászorulnak, vagy megbélyegezzük őket azzal, hogy maguk tehetnek arról, ahova jutottak, ha épp a vesztes oldalra kerülnek. Noha a legtöbb, szabályok, törvények közt eltévedő, önmagának és másoknak kárt okozó ember hajlamos a magyarázatra: „a körülmények miatt történt, ami történt”.

A népfőiskolai kezdeményezés ezért célozza meg a gondolkodást, ami az egyéni és a közös felelősségvállalás szükségességét erősíti.

A fiatalokban a felnőttek nyitott, megértő viselkedése hívja elő az őszinteséget, ami alapja a segítségnyújtásnak. Csak ezután mondhatjuk, ne légy naiv, kihasználnak.

Mivel a kortárs egymásrahatás primátusa, elsőbbsége igazolt tény, a népfőiskolai programban diákok is részt vettek:

- A mi tanulóink sokféle hasonló impulzust kapnak a leendő munkájukról, épp azért, hogy a továbbtanulás idején el tudják dönteni, milyen pályát válasszanak, ne később derüljön ki, mégsem ez a nekik megfelelő hivatás - mondta a Zalaegerszegi Szakképzési Centrum Ganz Ábrahám Szakgimnáziuma rendészeti szakismereteket tanuló diákjait kísérő szaktanár, Major Zsolt. - Helyzeteket mutatunk, a hajléktalanszállótól az országos rendőrnapi ünnepségig bezárólag. A szépségét és a veszélyeit is látják a foglalkozáscsoportnak. Speciális területről van szó, alkalmasság, mentális felkészültség is kell a legtöbbjéhez.

A darab feldolgozásakor kiderült, a diákok ismerik a Kebabban megjelenített szituációt, tudják, a különböző előnyökért képesek egymást elárulni az emberek.

- A problémák itt vannak körülöttünk, gondoljunk csak a tavalyi tragédiára, a tiniabortuszokra, a drogfogyasztásra - tette hozzá Major Zsolt.

Arany Horváth Zsuzsa

2017. január 19.

Zalai Hírlap